schoolgebouw IKC Metropool

Onderwijs

Op de Metropool laten we kinderen zich verwonderen, de wereld ontdekken en met eigen creaties aan de slag gaan. Bij ons gaan talentontwikkeling en basisvaardigheden hand in hand. Whizzkids, creabea’s, innovators en natuurliefhebbers: voor ieder kind vormt het splinternieuwe gebouw een uitdagende leeromgeving. Talenten komen tot bloei in het ecolab, crealab, theater, de sportzaal, podcaststudio, het techlab en kooklab. En natuurlijk is er veel aandacht voor basisvaardigheden, zoals rekenen en lezen. Zo leiden we de kinderen op tot echt Metropolisten die goed voorbereid de toekomst tegemoet gaan.

Een Metropolist:

Verwondert

Kijkt met een open blik naar de wereld. Vraagt zich af hoe dingen werken en waarom. Oordeelt niet te snel en staat open voor nieuwe ideeën.

Ontdekt

Durft te proberen en leert door te doen. Speelt, onderzoekt en ontdekt met plezier wat er allemaal mogelijk is. Fouten maken mag, want daar leer je van.

Creëert

Is creatief en denkt in oplossingen. Combineert online en offline ideeën en bedenkt iets nieuws dat past bij de eigen talenten en interesses.

Onderneemt

Zit vol energie en pakt kansen. Durft een mening te geven en brengt ideeën tot leven.

Zorgt

Is sterk én zorgzaam. Komt op voor zichzelf en voor anderen. Neemt ook de tijd om tot rust te komen of even alleen te zijn.

Verbindt

Voelt zich thuis in de wereld van nu. Staat open voor anderen, ongeacht wie ze zijn. Zo ontstaat echte verbinding.

Thematisch werken

Wij bieden ons onderwijs aan in thema's, deze zijn gebaseerd op ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’ en ‘wereldburgerschap'.

Taal is essentieel voor burgerschap. We leggen binnen onze thema's dan ook sterk de nadruk op deze verbinding. Ook de andere leerdoelen verbinden wij zoveel mogelijk met het thema. Zo wordt het onderwijs in samenhang gegeven.

Elk thema wordt geopend met een prikkelende start. Samen maken we een ontdekkingsreis van wat er is en wat er kan. In de eerste fase van de themaperiode ligt het accent op het aanleren van vaardigheden, kennis opdoen en het inzetten van het eigen talent. In de tweede fase van de themaperiode verschuift het accent meer naar de eigen inbreng van de leerling en het toepassen van het geleerde. De leerlingen gaan met een eigen project aan de slag. Zij worden hierbij begeleid en gecoacht door de medewerkers. 

De eindfase van een thema wordt door elke leerling afgesloten met een presentatie aan de andere leerlingen. Hierin laten zij zien wat zij hebben geleerd. De presentaties mogen in elke gewenste vorm gedaan worden. Hiermee kunnen de leerlingen hun unieke talenten echt laten zien. De presentaties zijn een bron van inspiratie, een kans voor kennisdeling en hét moment voor een leerling om te shinen.



De hoofdthema's zijn:

De Metropolist

De Metropool

Het Heelal

De Natuur

Verleden, Heden, Toekomst

Ons schoolgebouw

Ons schoolgebouw en flexibele leslokalen zijn net zo op maat gemaakt als ons onderwijs. De inrichting is een verlengstuk van onze onderwijsvisie. Met natuurlijke materialen en kleuren die energie geven en leren nóg leuker maken. IKC Metropool is van alle gemakken en faciliteiten voorzien om de kinderen op te leiden tot ware Metropolisten.

schoolgebouw IKC Metropool